Koristimo kolačiće Za pružanje boljeg korisničkog iskustva.

Nastavkom pregleda stranice, prihvaćate uvjete i korištenje kolačića. Saznajte više

Slažem se

Uloga spavanja u našem životu

  • Ponedjeljak, 19 Svibanj 2014 07:34
  • Pročitano 1982 puta

Procjenjuje se kako moderan čovjek otprilike jednu trećinu svog života provede spavajući. Premda psihologija još uvijek nije definirala pravi razlog zašto spavamo, ta suvremena znanost svrstava spavanje među primarne ljudske potrebe.

Piše: Goran Mizdrak, Divne Energy Park

Bez dovoljno sna nemamo ni dovoljno energije za rad na poslu, a ni kod kuće.Također ćemo teško donositi neke važne životne odluke ako smo neispavani i nervozni.


„Povijest“ spavanja

sanjanjeU nekim mitologijama kao što je indijska, čak su i bogovi opisani u stanju dubokog transcendentalnog sna, stvarajući i uništavajući tisuće svjetova.U drevnoj grčkoj mitologiji Morfem (Morpheus) je bog sna koji ljudima u snove šalje vizije, te može poprimiti bilo koji željeni oblik.

Poznati psiholog Sigmund Freud nazvao je snove kraljevskim putem u nesvjesno.                               Kroz čitavu povijest, vjerojatno ne postoji narod koji nije imao razvijeno znanje ili barem pretpostavke i priče vezane uz snove ili spavanje.

Kroz snove se proricala budućnost, tumačila sadašnjost, a spavanje se, uzimajući u obzir da se u doba neolitika još spavalo na primitivnim ležajevima, danas razvilo u pravi luksuz. Tako danas spavamo u najudobnijim krevetima, pod najtoplijim pokrivačima u toplim sobama ispunjenim raznim miomirisima. Nije teško zaključiti da čovjek itekako veliku važnost pridodaje spavanju.


Znanstvena istraživanja

nedostatak snaGodine 1999. napravljena je studija kojoj je bilo podvrgnuto 11 mladih i zdravih ljudi, a promatrane su funkcije endokrinih žlijezda i metabolizma. Tijekom studije osobe su 16 noći uzastopce provele u jednoj klinici, te su kroz tri perioda spavale određen broj sati.

Tako su u prvom periodu spavale 8 sati, u drugom 3 – 5 sati, a u trećem 12 sati. Pokazalo se da je upravo u drugom periodu njihov organizam bio najmanje otporan na stres, te je primijećen disbalans hormona.

Također, njihovo tijelo nije bilo u stanju da pravilno apsorbira ugljikohidrate kao ni da procesuira glukozu, što na kraju dovodi do povećane količine inzulina. Kasnije je primijećeno da ako osoba dulje vremena provodi neispavana, odnosno ako ima loše navike spavanja, to može dovesti do raznih bolesti kao što su: depresija, šizofrenija, razni hormonalni poremećaji itd.


Što se događa prilikom spavanja?

neophodan sanKada legnemo na spavanje snižava se temperatura tijela te se polako javlja pospanost. Potrošnja kisika opada za oko 8%, mišići i živci u tijelu se opuštaju. Zabluda je da se naš mozak prilikom spavanja odmara, naprotiv, on je itekako aktivan.

Tijelo se odmara dok mozak procesuira razne informacije i iskustva prikupljena tijekom dana kao i neke podsvjesne sadržaje prikupljene tijekom našeg života.

Pored meditacije, spavanje je jedan od blagoslova prirode koji nam omogućava da se očistimo od nagomilanog životnog stresa nakupljenog u našoj svijesti koji sprječava naš mentalni i spiritualni razvoj. Možemo reći da postom čistimo tijelo od nečistoća, dok zdravim snom i meditacijom čistimo svoj um.


Faze spavanja i stanja svijesti

Faze spavanjaPostoje tri osnovna stanja svijesti, a to su: budno stanje svijesti, sanjanje i spavanje bez snova. Ta tri stanja se međusobno izmjenjuju kroz naš svakodnevni život, a popraćena su Alfa, Beta, Theta i Delta moždanim valovima. Svaka osoba bez obzira na dob, spol ili religiju svakodnevno iskusi ova stanja svijesti.                                                                                           Moderna znanost podijelila ja spavanje na 4 stadija koje se ponavljaju 4 – 6 puta uzastopce tijekom noći, dok se sami proces sanjanja sastoji od dvije faze. To su REM i n-REM faza.

Prvi stadij se javlja kad legnemo na spavanje, tijelo se polako opušta i u mozgu se javljaju Alfa valovi. Alfa i Beta valovi odgovaraju budnom stanju svijesti i inače se javljaju prilikom dnevne aktivnosti, kada smo opušteni i radimo nešto kreativno, prilikom slušanja i aktivnog razgovora. Ovaj stadij traje oko 10 minuta.

Kod drugog stadija tijelo se potpuno opušta te se u mozgu pojavljuju Theta valovi. Ovi valovi povezuju se sa sanjanjem, astralnim putovanjima i nadčulnim iskustvima. Također se emitiraju prilikom duboke meditacije, a kod male djece se mogu pojaviti i prilikom budnog stanja svijesti. Um je aktivan, ali ne ovisi o vanjskim podražajima. Ovo stanje traje oko 15 minuta.

Nakon ovoga započinje pravi duboki san tijekom kojeg se usporava disanje i otkucaji srca postaju lagani. Moždani valovi poprimaju dugu amplitudu i male frekvencije. Te valove nazivamo Delta valovi. Krv se preusmjerava u mišiće i obnavljaju se tkiva i organi.

U ovom stanju se javlja spavanje bez snova. Spavanje bez snova djeluje jako okrepljujuće na organizam. Dokazano je da se u ovom stanju može direktno apsorbirati znanje.

U četvrtoj fazi više od 50% vremena mozgom prevladavaju delta valovi. Treća i četvrta faza još se nazivaju sporovalno spavanje ( SWS ).

Nakon otprilike 90 minuta spavanja prelazi se u prvu REM fazu. Kod ove faze dolazi do brzog pokretanja očiju po čemu je ona i dobila ime ( Rapid eye movement ). Oči se pokreću zbog mentalnih slika koje mozak procesuira, a disanje i puls se također ubrzavaju.

Ako nekoga probudimo usred REM faze bit će nam u stanju reći da je upravo nešto sanjao, a vjerojatno će se i moći sjetiti snova. REM faza privlači posebno zanimanje znanosti i još se naziva paradoksalno spavanje, zbog toga što se u nepravilnim razmacima pojavljuju  alfa valovi kao kod budnog stanja svijesti. Pretpostavlja se da svatko od nas ima oko 4 -6 REM faza tijekom spavanja.


Meditacija i četvrto stanje svijesti

Transcendentalno stanje svijestiPored tri osnovna stanja svijesti, postoji još četvrto stanje svijesti koje nazivamo transcendentalno stanje svijesti (Turya). Ono je slično stanju spavanja bez snova, međutim kod spavanja bez snova osoba gubi svijest o sebi, dok kod transcendentalnog stanja osoba doživljava budni počinak, tijelo se odmara, ali je svijest potpuno budna.

Transcendirati znači uzdići se iznad svih aktivnosti i postići stanje profinjene pažnje, tj. doći do polja stvaralačke inteligencije ili bitka. Ovo ujedinjeno polje je temelj ljudske svijesti i postojanja te izvor misli i osjećaja. Transcendentalna svijest je prisutna u svakom ljudskom biću samo što mnogi toga nisu svjesni.

Kroz tehnike meditacije i disanja osvješćujemo ovu suptilnu razinu koja s vremenom postaje prisutna u našoj svakodnevnoj aktivnosti. S vremenom i redovitom praksom, ovo stanje polako prožima tri osnovna stanja svijesti (budno stanje, sanjanje i spavanje bez snova) te nam omogućuje da u svakodnevnoj aktivnosti djelujemo sa suptilnije razine i s mnogo više potencijala.

Meditacija je stanje koje je dublje od sna, to je stanje budnog počinka. Za vrijeme ovog stanja, transcedentalne svijesti, potpuno smo svjesni i budni. Većina ljudi provede život u nezadovoljstvu, neispunjenosti i frustraciji samo zato što ne zna kako doći do polja sreće koje se nalazi u njima samima. Rješenje je jednostavno. Treba samo sjesti i meditirati, spustiti duh do najfinije razine postojanja, transcednetalnog stanja svijesti. Takvo nam iskustvo donosi osjećaj ispunjenosti i spoznaju božanske suštine života.

Ocijeni sadržaj
(2 puta ocijenjeno)
Molim Vas prijavite se ako želite komentarati članak

Alternativa.hr je vaš portal u alternativu namijenjen informiranju javnosti, poticanju zdravog i pozitivnog življenja, zajedništvu i sreći. Čitajte, gledajte i dijelite sadržaje te doprinosite širenju kvalitetnih informacija i ideja svojim dobronamjernim komentarima i člancima :)

 

alternativa fb stranice  alternativa google plus stranice  alternativa youtube stream