Koristimo kolačiće Za pružanje boljeg korisničkog iskustva.

Nastavkom pregleda stranice, prihvaćate uvjete i korištenje kolačića. Saznajte više

Slažem se

Zasladite se prirodno i zdravo!

  • Ponedjeljak, 08 Veljača 2016 14:05
  • Pročitano 924 puta

Šećer, tako sladak, a toliko gorak.. Vrlo nezdrava namirnica koja se toliko infiltrirala u svu hranu i piće da je gotovo ne primjećujemo. Konzervirana hrana, sokovi, majoneza, ketchup, kruh – sve sadrži bijeli šećer!

Piše: Ana-Marija Milaković

Osim naravno hrane koja stoji na policama za dijabetičare i one koji vole zdravu, prirodnu hranu. Na sreću, takvih polica je sve više i sadrže sve veći asortiman proizvoda bez šećera!


Zašto nam je potreban?

zašto nam treba glukozaŠećer ili glukoza je osnovna hrana za naše stanice i mozak. Bez dovoljnog unosa glukoze u tijelo osjećamo malaksalost, umor i iscrpljenost. No, naš organizam ne traži unos bijelog, rafiniranog i ispraznog šećera koji ne sadrži nikakvu hranjivu vrijednost, već dostatnu količinu energiju iz kvalitetnih, hranjivih namirnica.

To su namirnice koje ne izazivaju velike oscilacije šećera u krvi i snažan nalet energije pa njen ubrzan pad kao što je to slučaj kada jedemo šećer. Nama su prijeko potrebni visokovrijedni ugljikohidrati i glukoza koja je prirodno prisutna u voću, povrću i žitaricama (integralna tjestenina i riža, proso, ječam, raž, zob, svo voće i povrće osobito batat, mrkva, bundeva). To su pravi šećeri koji nam daju energiju, snagu i polet, a ne izazivaju kiselost i ovisnost kao bijeli šećer.

Osim što, na žalost, konzumacija bijelog šećera može uzrokovati debljinu (ako ga jedemo previše, a ne trošimo ga kao gorivo za mišiće kroz tjelovježbu), on ujedno jako zakiseljuje organizam, a takav „kiseli“ organizam je pogodno tlo za razvoj bolesti uključujući razne upale, gljivice (kandidu), kožne probleme, dijabetes pa i karcinom. Svaki virus i bakterija, gljivice i rak obožavaju šećer jednako kao i mi kada u njemu „uživamo“!

No, sve je stvar navike i prilagodbe, pa se tako nezdrava navika jedenja bijelog šećera odmah može promijeniti konzumacijom njegovih zdravih zamjena koje uistinu hrane i liječe naše tijelo!


Prirodni zaslađivači

stevijaStevija – vrlo popularna u zadnje vrijeme, biljka koja je čak 300 puta slađa od šećera. Ne sadrži kalorije i glikemijski indeks joj je 0 tako da je pogodna za dijabetičare i sve koji paze na prehranu ili su na dijeti. No, pored iznimne slatkoće, stevija štiti zube od karijesa i smanjuje krvni tlak. Može se koristiti kao usitnjeni prah lišća, tekući koncentrat ili u tableticama. Idealna je u pripremi domaćih kolača i slastica, kao i u čaju, kavi ili svježe cijeđenim sokovima.

Med – uvijek najbolji izbor u prehrani. Osim što je odlična zamjena za šećer i umjetna sladila, služi kao lijek i prevencija mnogim bolestima. Njegove zdravstvene dobrobiti su brojne (pogledati članak) jer sadrži sve vitamine i minerale koji su nam potrebni. Namazan na kruh ili dodan raznim slatkim i slanim jelima, prava je poslastica i užitak. Jedino valja imati na umu da se termičkom obradom iznad 40 stupnjeva, gube njegova ljekovita svojstva pa ga je najbolje dodavati na kraju pripremanja jela ili u mlakim napicima poput čaja, kave ili mlijeka.

agavin nektarJavorov i agavin sirup – javorov sirup se dobiva iz soka javorovog drveta i daljnjom obradom dobivamo fini i slatki sirup. Vrlo je zdrav jer je bogat antioksidansima i vitaminima te mineralima, osobito manganom i cinkom u većim količinama. Može se koristiti kao preljev ili dodatak jelima i pićima.

Agavin sirup ima niski glikemijski indeks i zbog toga ne utječe na povećanje razine šećera u krvi. Pogodan je za dijabetičare i sve koji žele izbjeći bijeli šećer. Sadrži inulin koji podupire crijevnu floru i potiče apsorpciju kalcija te magnezija. Zbog svojih povoljnih utjecaja na zdravlje i iznimno slatkog okusa, postao je omiljen prirodni zaslađivač u pripremi sirovih slastica i kolača. No, može ga se koristiti kao dodatak svim napicima i termički obrađenim slatkim jelima.

Rižin i ječmeni slad – oba su vrlo ukusna i zdrava zamjena šećera. Ječmeni slad se dobiva od zrna proklijalog ječma što ga čini visokovrijednom i hranjivom namirnicom. Bogat je kalcijem, željezom, magnezijem, vitaminima B kompleksa i ostalih minerala. Preporuča se djeci i trudnicama.

Rižin slad, dobiven iz zrna riže, bogat je ugljikohidratima koji se sporo razgrađuju. Zbog toga nam daje duži osjećaj sitosti jer nema velikih varijacija kod razine šećera u krvi. Iznimno je sladak i idealan za zaslađivanje svih vrsta slatkih, ali i slanih jela.

kokosov šećerKokosov šećer – slatki nektar dobiven iz kokosovog cvijeta, odnosno soka koji taj cvijet proizvodi. Sok se pretvara u gust sirup koji se dalje suši, melje i pretvara u prah. Konačni kokosov šećer je slatka, aromatična i zdrava namirnica bogata mineralima (željezo, cink, kalij i kalcij) i savršen dodatak kolačima – sirovim i pečenim, kao i domaćem sladoledu, smoothijima i sokovima.

Ksilitol – prirodni šećerni alkohol prisutan u različitim vrstama voća i povrća (kukuruz, šljive, jagode, maline) te u drvetu breze. Na tržištu je najčešći ksilitol dobiven iz breze. Glikemijski indeks mu je vrlo mali pa je pogodan za dijabetičare jer ne podiže razinu šećera u krvi. Osim toga, idealan je za naše zube jer sprječava razvoj najštetnijih bakterija u usnoj šupljini koje se hrane zubima. Zato većina žvakaćih guma sadrži ksilitol, samo što su im na žalost, dodana druga štetna umjetna sladila poput aspartama. Tko želi imati zdrave zube, a jesti slatkiše, neka koristi ksilitol kao zaslađivač.

datuljeSuho voće – datulje, grožđice, šljive, goji bobice, marelice, koriste se kao zaslađivač sirovih i pečenih kolača, ali su i delicija sama za sebe. Šaka suhog voća po izboru i orašasti plodovi poput oraha, lješnjaka, badema, najzdraviji su snack u svako doba. Zasitni i hranjivi obrok, bogat vitaminima i enzimima, pomaže nam riješiti se nezdravih slatkiša, čipsa i sličnih poroka. Kada nam se nešto gricka, radije posegnimo za omiljenim suhim voćem, dodajmo im par badema, oraha ili pistacija i uživajmo u bogatstvu okusa! Kada jednom otkrijete čari ovakvog snacka, zaboraviti ćete na nezdrave slatkiše! Kombinacije su brojne, poigrajte se! 

Ocijeni sadržaj
(2 puta ocijenjeno)
Molim Vas prijavite se ako želite komentarati članak

Alternativa.hr je vaš portal u alternativu namijenjen informiranju javnosti, poticanju zdravog i pozitivnog življenja, zajedništvu i sreći. Čitajte, gledajte i dijelite sadržaje te doprinosite širenju kvalitetnih informacija i ideja svojim dobronamjernim komentarima i člancima :)

 

alternativa fb stranice  alternativa google plus stranice  alternativa youtube stream